Topolewski Wojciech
Człowiek jako jednostka
Liceum Profilowane
Profil socjalny
Klasa I
Parczew 2007
Cz. I - ISTOTA I SPOSOBY POZNAWANIA RZECZYWISTOŚCI
1. | Kryteria samodzielności dyscypliny, dziedziny naukowej | s. 3 |
2. | Psychologia – nauka o duszy | s. 6 |
3. | Przedmiot filozofii | s. 10 |
4. | Socjologia – nauka o społeczeństwie | s. 23 |
5. | Pedagogika – nauka o wychowaniu | s. 29 |
6. | Etyka jako nauka | s. 31 |
7. | Współpraca dyscyplin naukowych na przykładzie pedagogiki | s. 36 |
8. | Co to jest poznanie naukowe? | s. 37 |
Cz. II INTERPRETOWANIE RZECZYWISTOŚCI
1. | Źródła wiedzy o świecie | s. 3 |
a) | Teoria poznania | s. 3 |
b) | Plotyn jako propagator irracjonalizmu | s. 3 |
c) | Arystoteles – jako propagator racjonalizmu | s. 5 |
d) | Platon jako jeden z twórców teorii poznania | s. 7 |
e) | Heraklit z Efezu | s. 8 |
f) | Fenomenologia | s. 9 |
2. | Prawidłowości świata | s. 9 |
a) | Finalizm | s. 10 |
b) | Determinizm | s. 10 |
c) | Konieczność, a przypadek | s. 11 |
3. | Rozwój rzeczywistości | s. 12 |
a) | Rozwój rzeczywistości – ewolucjonizm | s. 12 |
b) | Marksistowska koncepcja rozwoju | s. 13 |
3. | Możliwości poznawcze człowieka | s. 16 |
a) | Idealizm epistemologiczny, a realizm epistemologiczny | s. 16 |
b) | Możliwości poznawcze człowieka – agnostycyzm | s. 17 |
c) | Możliwości poznawcze człowieka – sceptycyzm | s. 17 |
d) | Możliwości poznawcze człowieka – stanowisko marksistowskie | s. 18 |
e) | Etapy rozwoju poznawczego wg Jeana Piageta | s. 19 |
5. | Człowiek w filozoficznej refleksji | s. 19 |
a) | Teistyczna koncepcja człowieka | s. 19 |
b) | Naturalistyczna koncepcja człowieka – Epikur | s. 20 |
c) | Filozoficzne spojrzenie na człowieka – Freud | s. 21 |
d) | Filozoficzne spojrzenie na człowieka - La Mettrie | s. 22 |
e) | Marksistowska koncepcja człowieka | s. 22 |
6. | Podstawowe pojęcia w etyce | s. 25 |
a) | Przedmiot etyki i jej charakter | s. 25 |
b) | Źródła poznania etycznego | s. 29 |
c) | Normy etyczne w porównaniu z innymi normami | s. 31 |
d) | Normy postępowania społecznego | s. 32 |
e) | Ideały etyczne | s. 33 |
7. | Osobiste konflikty wartości i moralne wybory | s. 35 |
a) | Zmienność norm moralnych – prawda czy fałsz? | s. 35 |
b) | Asertywność – sposób na życie | s. 35 |
c) | Sumienie: źródło wolności czy zniewolenia? | s. 38 |
Cz. III ROZWÓJ ONTOGENETYCZNY I JEGO UWARUNKOWANIA
1. | Budowa człowieka | s. 3 |
a) | Układ kostny człowieka | s. 3 |
b) | Układ oddechowy | s. 13 |
c) | Układ krwionośny | s. 19 |
d) | Układ limfatyczny | s. 26 |
e) | Układ mięśniowy | s. 29 |
f) | Układ dokrewny | s. 33 |
g) | Zmysły człowieka | s. 42 |
h) | Układ nerwowy | s. 57 |
2. | Rozwój ontogenetyczny i jego uwarunkowania | s. 57 |
a) | Rozwój płodu | s. 57 |
b) | Rozwój ruchowy 1 półroczu życia dziecka | s. 59 |
c) | Rozwój ruchowy 2 półroczu życia dziecka | s. 61 |
d) | Etapy rozwoju mowy dziecka | s. 62 |
e) | Rozwój sensoryczny dziecka w pierwszym półroczu życia | s. 64 |
f) | Rozwój sensoryczny dziecka w drugim półroczu życia | s. 68 |
g) | Rozwój emocjonalny dziecka w wieku 1-6 lat | s. 69 |
h) | Drugi i trzeci rok życia dziecka | s. 69 |
i) | Opanowanie sprawności motorycznych | s. 70 |
j) | Rozwój umiejętności spostrzegania u dzieci | s. 71 |
k) | Funkcje rodziny | s. 75 |
l) | Wychowanie małego dziecka w poszczególnych okresach jego rozwoju | s. 77 |
m) | Rodzaje opieki nad dzieckiem | s. 84 |
n) | Dysfunkcjonalność współczesnych rodzin | s. 87 |
o) | Problem jedynactwa w rodzinie | s. 92 |
p) | Kultura pedagogiczna stosowania metody kary i nagrody | s. 94 |
r) | Najważniejsze typologie postaw rodzicielskich | s. 97 |
s) | Postawy rodzicielskie i style wychowania | s. 99 |
t) | Najczęściej spotykane zaburzenia rozwojowe u dzieci i ich źródła | s. 102 |
u) | Postawy i zachowania wobec dzieci specjalnej troski | s. 106 |
Skrypt znajduje się na stronie: http://www.free.of.pl/w/wtop