Topolewski Wojciech

 

Człowiek jako jednostka

 

Liceum Profilowane
Profil socjalny
Klasa I

 

Parczew 2007

Przykład

 

Cz. I -  ISTOTA I SPOSOBY POZNAWANIA RZECZYWISTOŚCI

1. Kryteria samodzielności dyscypliny, dziedziny naukowej s. 3
2. Psychologia – nauka o duszy s. 6
3. Przedmiot filozofii s. 10
4. Socjologia – nauka o społeczeństwie s. 23
5. Pedagogika – nauka o wychowaniu s. 29
6. Etyka jako nauka s. 31
7. Współpraca dyscyplin naukowych na przykładzie pedagogiki s. 36
8. Co to jest poznanie naukowe? s. 37


Cz. II INTERPRETOWANIE RZECZYWISTOŚCI

1. Źródła wiedzy o świecie s. 3
a) Teoria poznania s. 3
b) Plotyn jako propagator irracjonalizmu s. 3
c) Arystoteles – jako propagator racjonalizmu s. 5
d) Platon jako jeden z twórców teorii poznania s. 7
e) Heraklit z Efezu s. 8
f) Fenomenologia s. 9
2. Prawidłowości świata s. 9
a) Finalizm s. 10
b) Determinizm s. 10
c) Konieczność, a przypadek s. 11
3. Rozwój rzeczywistości s. 12
a) Rozwój rzeczywistości – ewolucjonizm s. 12
b) Marksistowska koncepcja rozwoju s. 13
3. Możliwości poznawcze człowieka s. 16
a) Idealizm epistemologiczny, a realizm epistemologiczny s. 16
b) Możliwości poznawcze człowieka – agnostycyzm s. 17
c) Możliwości poznawcze człowieka – sceptycyzm s. 17
d) Możliwości poznawcze człowieka – stanowisko marksistowskie s. 18
e) Etapy rozwoju poznawczego wg Jeana Piageta s. 19
5. Człowiek w filozoficznej refleksji s. 19
a) Teistyczna koncepcja człowieka s. 19
b) Naturalistyczna koncepcja człowieka – Epikur s. 20
c) Filozoficzne spojrzenie na człowieka – Freud s. 21
d) Filozoficzne spojrzenie na człowieka - La Mettrie s. 22
e) Marksistowska koncepcja człowieka s. 22
6. Podstawowe pojęcia w etyce s. 25
a) Przedmiot etyki i jej charakter s. 25
b) Źródła poznania etycznego s. 29
c) Normy etyczne w porównaniu z innymi normami s. 31
d) Normy postępowania społecznego s. 32
e) Ideały etyczne s. 33
7. Osobiste konflikty wartości i moralne wybory s. 35
a) Zmienność norm moralnych – prawda czy fałsz? s. 35
b) Asertywność – sposób na życie s. 35
c) Sumienie: źródło wolności czy zniewolenia? s. 38


Cz. III ROZWÓJ ONTOGENETYCZNY I JEGO UWARUNKOWANIA

1. Budowa człowieka s. 3
a) Układ kostny człowieka s. 3
b) Układ oddechowy s. 13
c) Układ krwionośny s. 19
d) Układ limfatyczny s. 26
e) Układ mięśniowy s. 29
f) Układ dokrewny s. 33
g) Zmysły człowieka s. 42
h) Układ nerwowy s. 57
2. Rozwój ontogenetyczny i jego uwarunkowania s. 57
a) Rozwój płodu s. 57
b) Rozwój ruchowy 1 półroczu życia dziecka s. 59
c) Rozwój ruchowy 2 półroczu życia dziecka s. 61
d) Etapy rozwoju mowy dziecka s. 62
e) Rozwój sensoryczny dziecka w pierwszym półroczu życia s. 64
f) Rozwój sensoryczny dziecka w drugim półroczu życia s. 68
g) Rozwój emocjonalny dziecka w wieku 1-6 lat s. 69
h) Drugi i trzeci rok życia dziecka s. 69
i) Opanowanie sprawności motorycznych s. 70
j) Rozwój umiejętności spostrzegania u dzieci s. 71
k) Funkcje rodziny s. 75
l) Wychowanie małego dziecka w poszczególnych okresach jego rozwoju s. 77
m) Rodzaje opieki nad dzieckiem s. 84
n) Dysfunkcjonalność współczesnych rodzin s. 87
o) Problem jedynactwa w rodzinie s. 92
p) Kultura pedagogiczna stosowania metody kary i nagrody s. 94
r) Najważniejsze typologie postaw rodzicielskich s. 97
s) Postawy rodzicielskie i style wychowania s. 99
t) Najczęściej spotykane zaburzenia rozwojowe u dzieci i ich źródła s. 102
u) Postawy i zachowania wobec dzieci specjalnej troski s. 106


Skrypt znajduje się na stronie: http://www.free.of.pl/w/wtop