Powrót

Projekt „SZKOŁA KLUCZOWYCH KOMPETENCJI. Program rozwijania umiejętności uczniów szkół Polski Wschodniej"

Projekt „SZKOŁA KLUCZOWYCH KOMPETENCJI. Program rozwijania umiejętności uczniów szkół Polski Wschodniej"
realizowany przez:
Wyższą Szkołę Ekonomii i Innowacji w Lublinie - Lidera Projektu
i Partnerów:
• Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie
• Wyższą Szkołę Administracji Publicznej w Białymstoku
• Wyższą Szkołę Biznesu im. bpa Jana Chrapka w Radomiu
• Wyższą Szkołę Humanistyczno - Przyrodniczą w Sandomierzu
Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: Priorytet II. Wysoka jakość systemu oświaty: Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia: Poddziałanie 3.3.4 Modernizacja treści i metod kształcenia.
 

Celem Projektu jest zwiększenie dostępności do rozwoju kompetencji kluczowych uczniów szkół ponadgimnazjalnych o profilu zawodowym oraz szkół policealnych w Polsce Wschodniej.
Projekt skierowany jest do 5000 uczniów z 50 szkół ze wskazaniem na szkoły z obszarów wiejskich, po 10 szkół z województw:
• lubelskiego,
• podlaskiego,
• mazowieckiego,
• podkarpackiego,
• świętokrzyskiego,
W ramach projektu:
1. Zostanie utworzony portal edukacyjny „kluczowe-kompetencje" na którym będzie się odbywać komunikacja i wymiana informacji pomiędzy organami prowadzącymi, nauczycielami, partnerami projektu.
2. Zrealizowane zostaną programy autorskie uwzględniające kształtowanie kompetencji kluczowych w zakresie nauczania:
• przedmiotów matematyczno-przyrodniczych,
• technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT),
• języków obcych,
• przedsiębiorczości,
3. W celu doskonalenia nabywanych przez uczniów kompetencji kluczowych zorganizowane zostaną:
- Wakacyjne Obozy Naukowe,
- Koła Naukowe,
- Studium Kompetentnych Liderów,
- Przedsiębiorstwo Symulacyjne;
- Konkursy na opracowanie projektów przedsięwzięć w poszczególnych szkołach;
4. Dla nauczycieli zorganizowane zostaną:
• warsztaty dotyczące modyfikowania programów nauczania i metodyki rozwijania kompetencji kluczowych;
• kwartalne seminaria dotyczące wymiany doświadczeń odnośnie wdrażanych
w szkołach programów - „Platforma kompetencji";
• obserwacja i analiza wybranych zajęć prowadzonych przez zespół metodyków Mobilnego Instytutu Kompetencji;
5. Dla organów nadzoru pedagogicznego, organów prowadzących szkoły, regionalnych instytucji rynku pracy oraz przedstawicieli zainteresowanych szkół zorganizowane zostaną:
• seminaria w celu zidentyfikowania oczekiwań co do jakości i kierunków kształcenia
w szkołach zawodowych oraz służące diagnozie sytuacji lokalnej i regionalnej;
• seminaria promujące osiągnięcia uczniów w zakresie kompetencji kluczowych,
Rezultatami Projektu będzie:
• nabycie przez 5000 uczniów umiejętności praktycznego wykorzystania kompetencji kluczowych,
• opracowanie i wdrożenie programów rozwijających kompetencje kluczowe w 50 szkołach,
• upowszechnienie indywidualnych programów autorskich rozwijania kompetencji kluczowych,
• opracowanie, wykorzystanie i upowszechnienie podręczników rozwijania kompetencji kluczowych,
• opracowanie, wykorzystanie i upowszechnienie poradników metodycznych dla nauczycieli,
• upowszechnienie raportów prowadzonych badań naukowych innowacyjnego procesu dydaktycznego;
• upowszechnienie raportów ewaluacyjnych jako przykładu metodologii wdrażania programów rozwijania kompetencji kluczowych,
• film edukacyjny prezentujący sposoby kształtowania kompetencji kluczowych;
Nauczyciele naszej placówki: mgr Iwona Semeniuk, mgr Anna Szymańska, mgr Zdzisław Chmielarz i mgr Dariusz Wróblewski brali udział w seminariach (maj, czerwiec) oraz opracowali autorskie programy nauczania dla poszczególnych kompetencji.
W lipcu wspólnie z młodzieżą uczestniczyli w roli opiekunów w Wakacyjnych Obozach Naukowych.