Projekt „SZKOŁA KLUCZOWYCH KOMPETENCJI. Program rozwijania umiejętności uczniów szkół Polski Wschodniej"
Projekt „SZKOŁA KLUCZOWYCH KOMPETENCJI.
Program rozwijania umiejętności uczniów szkół Polski
Wschodniej"
realizowany przez:
Wyższą Szkołę Ekonomii i Innowacji w
Lublinie - Lidera Projektu
i Partnerów:
• Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie
• Wyższą Szkołę Administracji Publicznej w Białymstoku
• Wyższą Szkołę Biznesu im. bpa Jana Chrapka w Radomiu
• Wyższą Szkołę Humanistyczno - Przyrodniczą w Sandomierzu
Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa w ramach
Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: Priorytet II. Wysoka
jakość systemu oświaty: Działanie 3.3 Poprawa jakości
kształcenia: Poddziałanie 3.3.4 Modernizacja treści i metod
kształcenia.
Celem Projektu jest zwiększenie dostępności do
rozwoju kompetencji kluczowych uczniów szkół
ponadgimnazjalnych o profilu zawodowym oraz szkół policealnych
w Polsce Wschodniej.
Projekt skierowany jest do 5000 uczniów z 50 szkół ze
wskazaniem na szkoły z obszarów wiejskich, po 10 szkół z
województw:
• lubelskiego,
• podlaskiego,
• mazowieckiego,
• podkarpackiego,
• świętokrzyskiego,
W ramach projektu:
1. Zostanie utworzony portal edukacyjny „kluczowe-kompetencje"
na którym będzie się odbywać komunikacja i wymiana informacji
pomiędzy organami prowadzącymi, nauczycielami, partnerami
projektu.
2. Zrealizowane zostaną programy autorskie uwzględniające
kształtowanie kompetencji kluczowych w zakresie nauczania:
• przedmiotów matematyczno-przyrodniczych,
• technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT),
• języków obcych,
• przedsiębiorczości,
3. W celu doskonalenia nabywanych przez uczniów kompetencji
kluczowych zorganizowane zostaną:
- Wakacyjne Obozy Naukowe,
- Koła Naukowe,
- Studium Kompetentnych Liderów,
- Przedsiębiorstwo Symulacyjne;
- Konkursy na opracowanie projektów przedsięwzięć w
poszczególnych szkołach;
4. Dla nauczycieli zorganizowane zostaną:
• warsztaty dotyczące modyfikowania programów nauczania i
metodyki rozwijania kompetencji kluczowych;
• kwartalne seminaria dotyczące wymiany doświadczeń
odnośnie wdrażanych
w szkołach programów - „Platforma kompetencji";
• obserwacja i analiza wybranych zajęć prowadzonych przez
zespół metodyków Mobilnego Instytutu Kompetencji;
5. Dla organów nadzoru pedagogicznego, organów prowadzących
szkoły, regionalnych instytucji rynku pracy oraz przedstawicieli
zainteresowanych szkół zorganizowane zostaną:
• seminaria w celu zidentyfikowania oczekiwań co do jakości i
kierunków kształcenia
w szkołach zawodowych oraz służące diagnozie sytuacji
lokalnej i regionalnej;
• seminaria promujące osiągnięcia uczniów w zakresie
kompetencji kluczowych,
Rezultatami Projektu będzie:
• nabycie przez 5000 uczniów umiejętności praktycznego
wykorzystania kompetencji kluczowych,
• opracowanie i wdrożenie programów rozwijających
kompetencje kluczowe w 50 szkołach,
• upowszechnienie indywidualnych programów autorskich
rozwijania kompetencji kluczowych,
• opracowanie, wykorzystanie i upowszechnienie podręczników
rozwijania kompetencji kluczowych,
• opracowanie, wykorzystanie i upowszechnienie poradników
metodycznych dla nauczycieli,
• upowszechnienie raportów prowadzonych badań naukowych
innowacyjnego procesu dydaktycznego;
• upowszechnienie raportów ewaluacyjnych jako przykładu
metodologii wdrażania programów rozwijania kompetencji
kluczowych,
• film edukacyjny prezentujący sposoby kształtowania
kompetencji kluczowych;
Nauczyciele naszej placówki: mgr Iwona Semeniuk, mgr Anna Szymańska, mgr
Zdzisław Chmielarz i mgr Dariusz Wróblewski brali udział w seminariach (maj,
czerwiec) oraz opracowali autorskie programy nauczania dla poszczególnych
kompetencji.
W lipcu wspólnie z młodzieżą uczestniczyli w roli opiekunów w
Wakacyjnych Obozach Naukowych.