WEWNĄTRZSZKOLNY  REGULAMIN  OCENIANIA,

KLASYFIKOWANIA  I  PROMOWANIA  UCZNIÓW

 

        Opracowany na podstawie  rozporządzenia MEN

z dnia 24 października 2005 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U.Nr 218, poz. 1840).

 I.            Ustalenia  ogólne

 § 1.1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępu 

w opanowywaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowania oceny.

      2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

a)      poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,

b)      pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,

c)      motywowanie ucznia do dalszej pracy,

d)      dostarczanie rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,

e)      umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

§ 2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

a)      formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców (prawnych opiekunów),

b)      bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według przyjętej skali,

c)      przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,

d)      ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) i warunki ich poprawiania.

§ 3.1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobu sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia.

       2. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców 

         (prawnych opiekunów).

      3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

     4. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania w  stosunku do ucznia, 

         u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.  

     5. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, należy 

         w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia 

         w wywiązywanie się z nałożonych obowiązków.  

§ 4.1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony 

          na czas określony z zajęć wychowania fizycznego.

      2. Decyzję o zwolnieniu z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza.

        3. W przypadku zwolnienia z zajęć z wychowania fizycznego 

           w dokumentacji  przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".

§ 5.1. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych wg przyjętej skali ocen.

      2. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego w ostatnim tygodniu nauki  pierwszego okresu.

      3. Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych wg przyjętej skali ocen.

      4. Klasyfikowanie roczne przeprowadza się w terminie umożliwiającym przeprowadzenie egzaminów z nauki zawodu 

          i przygotowania zawodowego w klasach programowo najstarszych.

      5. Na miesiąc przed semestralnym i rocznym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia o wystawionych ocenach semestralnych lub rocznych.

   6. Na miesiąc przed końcowo rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawcy klas poinformuję ucznia (forma ustna) i jego rodziców - w formie pisemnej - 

          o rocznych ocenach niedostatecznych.

§ 6.1. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.

     2. W przypadku organizowania praktycznej nauki zawodu - praktyki zawodowej w zakładach pracy - ocenę ustala opiekun (kierownik) praktyk w porozumieniu z osobami prowadzącymi zajęcia.

 II.            Postulaty  systemu  oceniania

 § 7.   Użyteczność - ocenianie powinno wskazywać, co jest najważniejsze dla uczniów w uczeniu się i być na to nakierowane.

§ 8. Wspomaganie procesu uczenia się i nauczania - ocenianie powinno wspierać i wzmacniać proces nauczania, a w szczególności:

1.      ocenianie musi być integralną częścią procesu uczenia się i nauczania,

2.      ćwiczenia i zadania powinny angażować uczniów,

3.      oceniając należy bazować na tym, co wiemy o uczeniu się i rozwoju ucznia,

4.      ocenianie stwarza okazję do samooceny jakości pracy ucznia.

§ 9. Wielowątkowość - w procesie oceniania powinno się stwarzać sytuacje, w których każdy uczeń będzie miał możliwość do zademonstrowania swej wiedzy i umiejętności.

       Należy pamiętać, że:

1.   każdy uczeń może demonstrować swą wiedzę 

    i umiejętności różnymi metodami i w różny sposób,

 

2. uczniowie mają rozmaite doświadczenia środowiskowe 

    i różne rozumienie problemów,

3.   wyniki procesu powinny motywować uczniów do uczenia się ma wyższych poziomach

§ 10. Otwartość - każdy aspekt i faza oceniania powinny być dostępne dla wszystkich zainteresowanych i otwarte na proces analizy 

       i weryfikowania.

       W szczególności:

1.   uczniowie wiedzą czego się uczą i czego się od nich oczekuje,

2.   przykładowe ćwiczenia są powszechnie dostępne,

§ 11. Pewność wnioskowania - materiał zgromadzony w procesie oceniania powinien umożliwiać wysoką pewność wnioskowania co do umiejętności i kompetencji uczniów.

       Dla zapewnienia dużej pewności wnioskowania należy:

1.   bazować na ćwiczeniach, które w sposób klarowny formułują oczekiwania w stosunku do wiedzy, umiejętności, postaw.

2.   wykorzystywać różnorodne źródła informacji dotyczące umiejętności ucznia,

3.   stosować w nauczaniu ćwiczenia i problemy, które będą używane w procesie oceniania.

§ 12.Spójność wewnętrzna - każdy składnik powinien być zgodny ze standardami nauczania, standardami oceniania, programem rozwoju szkoły.

       W szczególności  spójność wewnętrzna powinna zapewniać:

1.   zgodność celów oceniania z programem nauczania,

2.   zgodność testów, zadań i problemów z planem i celami oceniania,

3.   możliwość stosowania ekspertyz w każdym momencie oceniania.

 III.            Ocenianie  uczniów

 § 13. Przyjmuje się następującą skalę i skróty ocen:

1.      stopień celujący - cel. - 6

2.      stopień bardzo dobry - bdb. - 5

3.      stopień dobry - db - 4

4.      stopień dostateczny - dst. - 3

5.      stopień dopuszczający - dop. - 2

6.      stopień niedostateczny - ndst. -1

§ 14. Przyjmuje się wystawianie oceny cząstkowej w postaci cyfr jak 

         w paragrafie 13, jednocześnie dopuszcza się możliwość rozszerzenia ocen cząstkowych o "+" i "-".

 

§ 15. Oceny semestralne wystawiane są przy pomocy skrótów jak 

         w paragrafie 13.

 

§ 16. Oceny roczne wystawiane są w pełnym brzmieniu jak 

         w paragrafie 13.

§ 17. Ustala się następujące ogólne kryteria stopni:

1.      stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

a)     posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, oraz

b)     biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami 

      w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy, lub

c)      osiąga sukcesy w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych;

2.      stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

a)     opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie, oraz

b)     sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne   

     i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań 

     i problemów w nowych sytuacjach;

3.      stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

a)     nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte 

      w podstawie programowej, oraz

b)     poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;

4.      stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:

a)     opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej, oraz

b)     rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,

5.      stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

a)     ma braki w opanowaniu podstawy programowej, ale te braki nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki, oraz

b)     rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe, 

      o niewielkim stopniu trudności;

6.      stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

a)     nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową, przedmiotu nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, oraz

b)     nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności.

 IV.            Postanowienia końcowe

 § 18. Powyższy wewnątrzszkolny system oceniania został opracowany w oparciu o przedmiotowe systemy oceniania.

§ 19.1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2.      Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

3.      Na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców nie klasyfikowanego z powodów nieusprawiedliwionej nieobecności rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

4.      Egzamin przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej lub 

      w formie ćwiczeń, w zależności od przedmiotu.

 

5.      Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony 

       z uczniem lub jego rodzicami.

 

§ 20.1. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, 

           z wyjątkiem egzaminu z elementów informatyki, wychowania fizycznego oraz zajęć praktycznych lub podobnych,

           z których powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.

 

      2.  Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły 

           w ostatnim tygodniu ferii letnich.

      3.  Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.

            W skład komisji wchodzą:

a)   dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący kierownicze stanowisko - jako przewodniczący

b)   nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminator,

c)    nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia - jako członek komisji.

4. W uzasadnionych przypadkach, nauczyciel - egzaminator może na własną prośbę być zwolniony z udziału w pracach komisji. 

    W takim przypadku dyrektor szkoły wyznacza innego egzaminatora,

 5.  Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:

a)   skład komisji

b)   pytania egzaminacyjne,

c)   ocenę ustaloną przez komisję.

6.      Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

§ 21.  Ustalenia dotyczące egzaminu poprawkowego stosowane są również przy egzaminie klasyfikacyjnym -  § 20 p. 3, 4, 5, 6.

§ 22.  W przypadku braku stosownych rozwiązań w powyższym wewnątrzszkolnym systemie oceniania należy stosować się do postanowień ogólnych zawartych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 października 2005 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. ( Dz. U. Nr 218, poz. 1840).