WEWNĄTRZSZKOLNY REGULAMIN OCENIANIA,
KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW
Opracowany na podstawie rozporządzenia MEN
z dnia 24 października 2005 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U.Nr 218, poz. 1840).
I. Ustalenia ogólne
§ 1.1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępu
w
opanowywaniu przez ucznia wiadomości i
umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania
oraz formułowania oceny.
2.
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
a)
poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym
zakresie,
b)
pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
c)
motywowanie ucznia do dalszej pracy,
d)
dostarczanie rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom informacji o postępach,
trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
e)
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno -
wychowawczej.
§ 2.
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a)
formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich
uczniów i rodziców (prawnych opiekunów),
b)
bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według przyjętej skali,
c)
przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,
d)
ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) i warunki ich
poprawiania.
§ 3.1.
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców
(prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez
siebie programu nauczania oraz sposobu sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia.
2. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców
(prawnych opiekunów).
3. Na prośbę
ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
4. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania w stosunku do ucznia,
u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe
uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
5. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, należy
w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia
w wywiązywanie się z
nałożonych obowiązków.
§ 4.1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony
na czas określony
z zajęć wychowania fizycznego.
2. Decyzję o
zwolnieniu z zajęć wychowania fizycznego podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii
wydanej przez lekarza.
3. W przypadku zwolnienia z zajęć z wychowania fizycznego
w
dokumentacji przebiegu nauczania zamiast
oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony".
§
5.1. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i
ustaleniu ocen klasyfikacyjnych wg przyjętej skali ocen.
2. Klasyfikowanie
śródroczne przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego w ostatnim tygodniu nauki pierwszego okresu.
3. Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku
szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen
klasyfikacyjnych wg przyjętej skali ocen.
4. Klasyfikowanie roczne przeprowadza się w terminie umożliwiającym przeprowadzenie egzaminów z nauki zawodu
i przygotowania
zawodowego w klasach programowo najstarszych.
5. Na
miesiąc przed semestralnym i rocznym posiedzeniem rady
pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia o
wystawionych ocenach semestralnych lub rocznych.
6. Na miesiąc przed końcowo rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej wychowawcy klas poinformuję ucznia (forma ustna) i jego rodziców - w formie pisemnej -
o rocznych ocenach
niedostatecznych.
§
6.1. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia
edukacyjne.
2. W przypadku organizowania praktycznej nauki zawodu - praktyki zawodowej w
zakładach pracy - ocenę ustala opiekun (kierownik) praktyk w porozumieniu z osobami
prowadzącymi zajęcia.
II. Postulaty systemu oceniania
§ 7. Użyteczność - ocenianie
powinno wskazywać, co jest najważniejsze dla uczniów w uczeniu się i być na to
nakierowane.
§
8. Wspomaganie procesu uczenia się i nauczania - ocenianie powinno wspierać i
wzmacniać proces nauczania, a w szczególności:
1.
ocenianie musi być integralną częścią procesu uczenia się i nauczania,
2.
ćwiczenia i zadania powinny angażować uczniów,
3.
oceniając należy bazować na tym, co wiemy o uczeniu się i rozwoju ucznia,
4.
ocenianie stwarza okazję do samooceny jakości pracy ucznia.
§
9.
Wielowątkowość - w procesie oceniania powinno się stwarzać sytuacje, w
których każdy uczeń będzie miał możliwość do zademonstrowania swej wiedzy i
umiejętności.
Należy
pamiętać, że:
1. każdy uczeń może demonstrować swą wiedzę
i umiejętności różnymi metodami i w różny
sposób,
2. uczniowie mają rozmaite doświadczenia środowiskowe
i różne rozumienie problemów,
3. wyniki
procesu powinny motywować uczniów do uczenia się ma wyższych poziomach
§ 10. Otwartość - każdy aspekt i faza oceniania powinny być dostępne dla wszystkich zainteresowanych i otwarte na proces analizy
i weryfikowania.
W szczególności:
1. uczniowie
wiedzą czego się uczą i czego się od nich oczekuje,
2. przykładowe
ćwiczenia są powszechnie dostępne,
§
11. Pewność wnioskowania - materiał zgromadzony w procesie oceniania
powinien umożliwiać wysoką pewność wnioskowania co do umiejętności i kompetencji
uczniów.
Dla zapewnienia dużej
pewności wnioskowania należy:
1. bazować
na ćwiczeniach, które w sposób klarowny formułują oczekiwania w stosunku do wiedzy,
umiejętności, postaw.
2. wykorzystywać
różnorodne źródła informacji dotyczące umiejętności ucznia,
3. stosować
w nauczaniu ćwiczenia i problemy, które będą używane w procesie oceniania.
§
12.Spójność wewnętrzna - każdy składnik powinien być zgodny ze
standardami nauczania, standardami oceniania, programem rozwoju szkoły.
W szczególności spójność wewnętrzna powinna zapewniać:
1. zgodność
celów oceniania z programem nauczania,
2. zgodność
testów, zadań i problemów z planem i celami oceniania,
3. możliwość
stosowania ekspertyz w każdym momencie oceniania.
III. Ocenianie uczniów
§ 13. Przyjmuje
się następującą skalę i skróty ocen:
1.
stopień celujący - cel. - 6
2.
stopień bardzo dobry - bdb. - 5
3.
stopień dobry - db - 4
4.
stopień dostateczny - dst. - 3
5.
stopień dopuszczający - dop. - 2
6.
stopień niedostateczny - ndst. -1
§ 14. Przyjmuje się wystawianie oceny cząstkowej w postaci cyfr jak
w paragrafie 13,
jednocześnie dopuszcza się możliwość rozszerzenia ocen cząstkowych o "+" i
"-".
§ 15. Oceny semestralne wystawiane są przy pomocy skrótów jak
w paragrafie 13.
§ 16. Oceny roczne wystawiane są w pełnym brzmieniu jak
w paragrafie 13.
§ 17. Ustala się następujące ogólne
kryteria stopni:
1.
stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a)
posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania
przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, oraz
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami
w rozwiązywaniu problemów teoretycznych
lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, rozwiązuje także zadania
wykraczające poza program nauczania tej klasy, lub
c)
osiąga sukcesy w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i
innych;
2.
stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
a)
opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
przedmiotu w danej klasie, oraz
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne
i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań
i problemów w nowych sytuacjach;
3.
stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte
w podstawie programowej, oraz
b)
poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne
lub praktyczne;
4.
stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a)
opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej
klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej, oraz
b)
rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu
trudności,
5.
stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
a)
ma braki w opanowaniu podstawy programowej, ale te braki nie przekreślają
możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu
dalszej nauki, oraz
b) rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe,
o niewielkim stopniu trudności;
6.
stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a)
nie opanował wiadomości i umiejętności określonych podstawą programową,
przedmiotu nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach
uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, oraz
b)
nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim stopniu trudności.
IV. Postanowienia końcowe
§ 18. Powyższy
wewnątrzszkolny system oceniania został opracowany w oparciu o przedmiotowe systemy
oceniania.
§ 19.1. Uczeń może nie być klasyfikowany z
jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia
oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych
przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie
nauczania.
2.
Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać
egzamin klasyfikacyjny.
3.
Na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców nie klasyfikowanego z powodów
nieusprawiedliwionej nieobecności rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin
klasyfikacyjny.
4. Egzamin przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej lub
w formie ćwiczeń, w zależności od przedmiotu.
5. Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony
z uczniem lub jego rodzicami.
§ 20.1. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej,
z wyjątkiem egzaminu z elementów informatyki, wychowania fizycznego oraz zajęć praktycznych lub podobnych,
z których
powinien mieć formę ćwiczeń praktycznych.
2. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły
w
ostatnim tygodniu ferii letnich.
3. Egzamin
poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą:
a)
dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący kierownicze stanowisko - jako
przewodniczący
b)
nauczyciel
prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminator,
c)
nauczyciel
prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia - jako członek komisji.
4. W uzasadnionych przypadkach, nauczyciel - egzaminator może na własną prośbę być zwolniony z udziału w pracach komisji.
W takim przypadku dyrektor
szkoły wyznacza innego egzaminatora,
5. Z przeprowadzonego egzaminu
poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
a)
skład komisji
b)
pytania egzaminacyjne,
c)
ocenę ustaloną przez komisję.
6.
Uczeń,
który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym
terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora
szkoły.
§ 21. Ustalenia dotyczące egzaminu poprawkowego
stosowane są również przy egzaminie klasyfikacyjnym -
§ 20 p. 3, 4, 5, 6.
§ 22. W przypadku braku stosownych rozwiązań w powyższym wewnątrzszkolnym systemie oceniania należy stosować się do postanowień ogólnych zawartych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 października 2005 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. ( Dz. U. Nr 218, poz. 1840).